OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Miksi kiitollisuutta kannattaa harjoittaa? – 3 helppoa vinkkiä kohti kiitollisuutta

Lisää hyvinvointia kiitollisuuden avulla?

Media nostaa säännöllisesti esiin kiitollisuuden ja esimerkit siitä, miten kiitollisuuden harjoittaminen on muuttanut esimerkkihenkilöiden koko elämän.

Mitä tunteita nämä nostot herättävät sinussa. Kiinnostusta? Kateutta? Ärsyyntymistä? Vai kaikkea samanaikaisesti!

Kiitollisuus parantaa elämänlaatua ja lisää hyvinvointiamme

Kiitollisuus on itse asiassa yksi perustunteistamme ja sen harjoittaminen parantaa elämänlaatuamme ja jopa terveyttä. Tutkitusti. Parasta on, että kiitollisuuden harjoittamisesta voi tehdä hyvinkin arkista, sen ääreen ei tarvitse juhlallisesti pysähtyä tai sitä varten siirtyä konkreettisesti minnekään. Lue eteenpäin, niin saat vinkit käytäntöön!

Kiitollisuuden tunne muuttaa jopa neurologiaa! Kun tunnemme kiitollisuutta, aktivoituu aivojemme ”mielihyvähormonia” dopamiinia erittävä hypotalamus, joka säätelee mm. unta, ruokahalua, lämpötilaa, aineenvaihduntaa ja kasvua. Dopamiinin ansiosta kiitollisuus voi vähentää kipua, alentaa verenpainetta ja stressiä sekä parantaa unta ja immuunijärjestelmää. Wau!

Kiitollisuusharjoitukset

Kiitollisuuden harjoittamisen arjessa voi aloittaa helposti:

Aloita itsestä. Monelle meistä on helpompaa kiittää toista kuin itseä. Aloita siis siitä. Kiitä (ääneen, ei pelkästään omassa mielessäsi!) vaikka työkaveria, kaupan kassaa tai perheenjäsentä aina, kun kiitoksen aihetta on. Toki saat tällä toiselle taatusti hyvän mielen toisella, mutta samalla ohjaat myös omia aivojasi kiinnittämään enemmän huomiota ympärilläsi oleviin asioihin, joista voi olla kiitollinen päivittäin. Mieli kun vaistomaisesti kiinnittää huomiota enemmän uhkiin ja vaaroihin.

Huomioi. Kun huomaat arjessa kiitollisuuden aiheita, vaikka kauniin auringonnousun, hyvän lounaan, läheisen halauksen tai vaikka onnistuneen työpäivän jälkeisen tunteen, pyri tietoisesti pitkittämään kiitollisuuden tuntemista. Vaikka itse tilanne voi olla nopeastikin ohi, harjoittelemalla pystyt pysymään kiitollisuuden tunteessa niin pitkän ajan, kuin itse päätät.

Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa. Illalla ennen nukkumaanmenoa voit virittäytyä kohti laadukasta palautumisjaksoa vaikkapa kiitollisuuspäiväkirjaa kirjoittamalla. Voit ottaa rutiiniksi kirjoittaa ylös, mielellään käsin, vaikkapa kolme asiaa, joista olet tänään ollut kiitollinen. Ne voivat olla hyvinkin arkisia, vaikka onnistumisen tunne kodin siivouksen jäljiltä, naapurin ystävällinen hymy tai auringon pilkahdus pilvien lomasta.

Tunnustele. Pysähdy jokaisen listaamasi asian kohdalla tunnustelemaan kiitollisuuden tunnetta kehossasi. Kuulostaa ehkä clichéeltä, mutta mietipä tätä: kumpi mahtaa virittää aivot parempaan tilaan, jos vaihtoehtoina on vaikka tekemättä jääneiden töiden kelaaminen vaikkapa kännykän sähköpostisovelluksen avulla vai päivän tapahtumien kertaaminen kiitollisena.

Jos huomaat, että mieli pyörii ylikierroksilla etkä saa rauhoitettua itseäsi näitä harjoituksia varteen, lataa tästä ilmainen 10 minuutin rentoutusharjoituksemme. Huomaat, että mielen tyynnyttyä kiitollisuuden harjoittaminenkin käy helpommin!

Kiitollisuutta loppuviikkoon!
Terveisin Elämyspuu


Comments are closed.